Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام حسین (ع)» در قیام عاشورا برخی شاخصه‌های رفتاری و شخصیتی خود چون «امر به معروف و نهی از منکر»، طراحی و برنامه ریزی، مدیریت اصحاب در قیام و بیش از همه حق طلبی توأم با شجاعت را آشکار ساختند. تاریخ انتشار: 16:30 - 08 فروردين 1399 - کد خبر: ۶۰۱۴۱۸

محمد هادی هدایت کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان پیرامون بینش سیاسی «امام حسین (ع)» گفت: بینش دقیق اجتماعی و سیاسی «امام حسین (ع)» همچنین امکان تفکیک موضوعات از یکدیگر، شاخه‌ای مهم در رفتار اجتماعی «اهل بیت (ع)» است، بر همین پایه به‌رغم ناخرسندی از عملکرد خلیفه‌ها خصوصا عثمان، اما تلاش برای نجات جان مخالفان، تنها به امر پدر و برای پاسداری از کیان برخی ارزش‌های جامعه از اهمیت بسزایی برخوردار است که نمود آن در عملکرد «امام حسین (ع)» به خوبی خود مشخص بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




***اهمیت و ارزش الگوپذیری از «امام حسین (ع)»

وی به اهمیت الگوپذیری از «امام حسین (ع)» اشاره و تاکید کرد: «امام حسین (ع)» به عنوان یکی از «ائمه معصومین (ع)» بهترین فرد برای الگو قرار گرفتن محسوب می‌شوند چرا که ویژگی‌های خاص اخلاقی ایشان، شیوه و سبک درست زندگی را ارائه می‌کند و این همان حلقه مفقوده جامعه و فرهنگ امروز ما است، متاسفانه در پیش گرفتن و ترویج فرهنگ اشتباه جامعه را به حرص و خودخواهی نزدیک کرده است.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه مطالب و گفت‌وگوهای مذهبی اینجا کلیک کنید

***سیره رفتاری «امام سوم(ع)»

هدایت پیرامون سیره رفتاری «امام حسین (ع)» بیان کرد: «امام حسین (ع)» در زمان حیات خود به عنوان یکی از کریمان عصر خود محسوب می‌شدند، افراد متعددی برای دریافت کمک به ایشان مراجعه می‌کردند. روزی مردی فقیر به در خانه «امام حسین (ع)» رفت و چون برای بیان خواسته خود خجالت می‌کشید با زبانی شعر گونه نیاز و احتیاجش به پول را بیان کرد، «امام حسین (ع)» برای برآورد کردن حاجت مرد فقیر به خانه رفتند هر آنچه داشتند را در پارچه قرار دادند و از تمام اعضای خانواده خواستند تا هر چه می‌توانند به فقیری که به در خانه آن‌ها آمده کمک کنند.

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا ادامه داد: اهالی خانه نیز هرچه داشتند و می‌توانستند در پارچه قرار دادند، «امام حسین (ع)» پارچه را بستند این کمک را به نحوی به نیازمند دادند که چشم در چشم نشوند و مرد نیازمند خجالت زده نشود، مرد مستمند با دیدن این میزان کمک خجالت‌زده شد و بیان کرد من هرگز فکر نمی‌کردم که این میزان کمک به من شود بنابراین نتیجه می‌گیریم «امام حسین (ع)» فردی با کرامت و بخشش بودند همین امر ایشان را از سایر مردمان هم‌عصر مجزا کرده بود، خیرخواهی و مردم داری از جمله رویکرد‌های «امام حسین (ع)» محسوب می‌شد، ایشان همواره به مستمندان و شیعیان کمک می‌کردند.

***عزت نفس یکی از ویژگی‌های برتر سیدالشهداء

هدایت یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های شخصیت «امام حسین (ع)» را عزت نفس ایشان دانست و تاکید کرد: «امام حسین (ع)» عزت نفس بسیار بالایی داشتند و به هیچ وجه زیر بار ذلت نرفتند، رویکرد ایشان در زندگی همواره اینگونه بود و هنگامی که مورد ظلم حاکم عصر خود قرار گرفتند حاضر به سازش نشدند و از حقیقت دفاع کردند، یاران این امام بزرگوار نیز در کنار «امام حسین (ع)» با این ظلم مبارزه کردند حتی خاندان ایشان نیز در مقابل ظلم ایستادند، حضرت «زینب (س)» در مجلس یزید با اینکه اسیر و در بند بودند اما با سخنان کوبنده و شفاف خود چهره واقعی حاکم وقت را به مردم نشان دادند.

وی به ولایتمداری «امام حسین (ع)» اشاره و تصریح کرد: «امام حسین (ع)» همواره فردی ولایتمدار بودند ایشان در زمان ولایت «امیرالمومنین (ع)» و «امام حسن مجتبی (ع)» همواره پشت سر آن‌ها حرکت می‌کردند و هرگز سخن از ولایت خودشان را به میان نیاوردند، این سیره «امام حسین (ع)» بیانگر توجه جامعه امروز به ولایت و ولایت مداری است، تطبیق ما با ولایت و توجه به بصیرت رویکردی ضروری و ارزشمند محسوب می‌شود.

***نقش «امام حسین (ع)» در واقعه عاشورا و بقای دین اسلام

هدایت پیرامون واقعه عاشورا و نقش «امام حسین (ع)» در دفاع از اسلام اظهار کرد: واقعه کربلا زمانی برای ظهور و بروز حقیقت اسلام همچنین ظلم، دورویی و پنهان‌کاری دشمنان «امام حسین (ع)» بود. ایشان در کربلا توانستند مظلومیت خودشان و ائمه معصومین را نشان دهند و ظلم و جور حاکم وقت را که از دید مردم پنهان مانده بود آشکارا کنند و در تاریخ ماندگار نمایند.

وی پیرامون چگونگی شرایط به امامت رسیدن «امام حسین (ع)» بیان کرد: با شهادت «امام حسن (ع)» و به امامت رسیدن «امام حسین (ع)»، هم مسئولیت امامت شیعیان به ایشان واگذار شد و هم پایبندی به عهد برادر بزرگوارشان با معاویه، لذا «امام سوم (ع)» به رغم نارضایتی از عملکرد‌های معاویه و نیز درخواست‌های کوفیان برای مقابله با ستمکاری‌های بنی امیه، هرگونه قیام و جهادی را به پس از مرگ معاویه موکول نمودند.


***ولایتمداری «امام سوم(ع)»

این کارشناس علوم قرآنی در همین راستا اظهار کرد: «امام حسین (ع)» همواره به پایندی خود به عهد معاویه با بردار بزرگوارشان تاکید نمودند و این مهم را به گوش معاویه رساندند. ایشان عملکرد‌های معاویه، مروان و بنی امیه را زیر سئوال می‌برند، پس از مرگ معاویه و به پایان رسیدن عهدهای پیشین و تداوم رفتار ستمکارانه بنی امیه برخی دیگر از ابعاد شخصیتی ویژه «امام حسین (ع)» مجال بروزی عینی یافت.

هدایت رویکرد «امام حسین (ع)» را در واقعه کربلا مورد بررسی قرار داد و خاطرنشان کرد: «امام حسین (ع)» در قیام عاشورا برخی شاخصه‌های رفتاری و شخصیتی خود چون «امر به معروف و نهی از منکر»، طراحی و برنامه ریزی، مدیریت اصحاب در قیام و بیش از همه حق طلبی توأم با شجاعت را آشکار ساختند.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: ولادت امام حسین ع ائمه معصومین ع کارشناس علوم قرآنی امام حسین امام سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۳۹۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته

مدیرکل ثبت احوال کردستان از کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج و ۱.۶ درصدی طلاق در سال گذشته در استان خبر داد.

علی جوکار در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در کردستان اظهار کرد: سال گذشته ۲۱ هزار و ۱۲۵ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی تعداد ولادت شهری را ۱۵۴۵۲ واقعه و روستایی را ۵۶۷۳ واقعه اعلام کرد و افزود: تعداد ولادت ثبت شده پسران ۱۰ هزار و ۹۰۹ واقعه و ولادت ثبت شده دختران ۱۰ هزار و ۲۱۶ واقعه بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان خاطرنشان کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت برابر ۱۰۶.۸ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه دختر حدود ۱۰۷ واقعه پسر به ثبت رسیده است.

جوکار با بیان اینکه بیشترین ولادت ثبت شده مربوط به مادران گروه سنی ۳۴-۳۰ سال با حدود ۱.۳۰ درصد بوده است، ادامه داد: میانگین سن مادران در ولادت‌های ثبت شده ۳۰.۹۵ سال بوده است.

ثبت ۴۰۵ مورد دوقلوزایی در کردستان

وی اضافه کرد: از مجموع ۲۱۱۲۵ واقعه ولادت ثبت شده، ۴۰۵ واقعه دوقلوزایی و ۱۱ واقعه سه‌قلوزایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان گفت: فراوانی پنج نام اول پسران سال گذشته در استان به ترتیب شاهان ۴۷۸ مورد، محمد ۴۴۸، آیهان ۳۷۳ مورد، میران ۲۶۹ و آراد ۲۰۲ مورد بوده است.

جوکار فراوانی پنج نام اول دختران را نیز ماهلین با ۳۷۴ مورد، دلوین ۳۶۱، آنیا ۳۳۹، نورا ۱۹۲ و نیلا ۱۳۲ مورد اعلام کرد.

افزایش ۳.۳ درصدی وفات در کردستان

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۸۱۴۱ واقعه وفات در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۳ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان تعداد وفات ثبت شده در مردان استان را ۴۶۴۸ واقعه و در زنان ۳۴۹۲ واقعه اعلام و تصریح کرد: نسبت جنسی حاصل از ثبت وفات برابر ۱۳۳.۱ بوده، یعنی در مقابل هر ۱۰۰ واقعه وفات ثبت شده در زنان، حدود ۱۳۳ واقعه وفات مردان به ثبت رسیده است.

جوکار اضافه کرد: میانگین سن مردان فوت شده ۶۴.۴۳ سال و میانگین سن زنان فوت شده را ۷۰.۶۵ سال بوده است.

کاهش ۳.۹ درصدی ازدواج در کردستان

وی گفت: سال گذشته ۱۲۶۰۱ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین ازدواج ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۲۹-۲۵ سال به تعداد ۳۸۵۷ مورد بوده که به روایتی ۳۰.۶ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار تاکید کرد: بیشترین ازدواج ثبت شده زنان مربوط به گروه سنی ۲۴-۲۰ سال به تعداد ۳۳۴۳ مورد بوده که به روایتی ۲۶.۵ درصد از کل ازدواج‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

وی اضافه کرد: میانگین سن ازدواج بار اول مردان استان ۲۸.۲۳ سال و میانگین سن ازدواج بار اول در زنان ۲۴.۱۵ سال بوده است.

کاهش ۱.۶ درصدی طلاق در کردستان

مدیرکل ثبت احوال کردستان تصریح کرد: در سال گذشته ۵۲۲۵ واقعه طلاق در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱.۶ درصد کاهش داشته است.

جوکار افزود: بیشترین طلاق ثبت شده مردان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۱۱۵۶ مورد بوده که به روایتی ۲۲.۱ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال کردستان ادامه داد: بیشترین طلاق ثبت شده در زنان مربوط به گروه سنی ۳۴-۳۰ سال به تعداد ۹۸۹ مورد بوده و به روایتی ۱۸.۹ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده مربوط به این گروه سنی بوده است.

جوکار اظهار کرد: میانگین سن طلاق بار اول مردان ۳۶.۹۳ سال و میانگین سن طلاق بار اول در زنان استان را ۳۲.۲۴ سال است.

کد خبر 751027

دیگر خبرها

  • قهرمانان سرزمین علویان در حماسه خان طومان به دنیا اثبات شدند
  • نکته مهمی که در توقیع امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره شد
  • کاهش ازدواج و طلاق در کردستان در سال گذشته
  • کفتارهای سیاسی بر سر جنازه یک دختر نوجوان | بی‌اخلاقی رسانه‌های بیگانه درباره نیکا شاکرمی
  • تعامل دستگاه‌ها لازمه تبیین و ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر است
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • زیرآب زنی با نهی از منکر فرق دارد ‍!
  • ارزیابی نامحسوس وضعیت حجاب در ادارات و مراکز آموزشی کردستان
  • ضرورت معرفت‌شناسی دقیق از سیره سیاسی امام صادق (ع)
  • آیا امر به معروف ونهی از منکر به یک چالش سیاسی تبدیل شده است؟ + فیلم