عزاداری حقیقی شیعه در فضای کرونا از جریان سوم می آید
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۰۳۲۹۲۴
حجت الاسلام و المسلمین محمود حیدری آقایی گفت: این جریان سوم همان جریان تشیع حقیقی است که در تاریخ توانسته است با درایت این چراغ خاموش نشدنی را از توفان ها عبور دهد و به ما برساند.
به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان امروز در شرایط ویژه سیطره ویروس کرونا که شرایط جدیدی را بر زندگی بشر تحمیل کرده و ضرورت فاصله گزاری اجتماعی را بر دورهمی ها پیش آورده عزاداری های محرم امسال هم خواه ناخواه از شرایط موجود متاثر خواهد بود در این بین امسال شاهد موضع گیری موافقان و مخالفان عزاداری هستیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امروز در همه گیری ویروس کرونا شرایط بی سابقه ای در ایران و کشورهای دیگر حاکم شده است، ما به محرم رسیده ایم که نماد و پرچم هویت شیعه است. تا جایی که به یاد داریم در گذشته این طور نبوده که عزای امام حسین (ع) تعطیل شود از آن سو برخی معتقدند که اصل بر مراعات جان است بنابراین امسال می توان عزاداری ها را تعطیل کرد در آن سو کسانی هستند که عشق امام حسین (ع) حرارتی در قلب ها آنان ایجاد کرده است و نمی خواهند تکیه ها، مساجد و عزاداری ها را خالی از جمعیت ببینند. دیدگاه شما در این باره چیست؟
اگر ما قدری جلوتر برویم می بینیم عناد با جریان عزا و عزاداری و احیای مکتب کربلا و عاشورا و زیارت امام حسین علیه السلام همواره از ناحیه دشمنان و معاندان مورد توجه بوده و اگر گاهی اوقات از ناحیه دوستان و شیعیان به عزاداری اهمیت کمی داده شده اما دشمن توجه تامی به عنادورزی با این جریان داشته و توان خود را مصروف مسکوت گذاشتن و حتی تخریب این حرکت و جریان داشته است.
پس به این نکته توجه داشته باشیم که در طول تاریخ همیشه معاندان سعی در خاموش کردن این چراغ هدایت و غرق کردن این کشتی نجات بوده اند در سال های اخیر هم جریان روشنفکری و لیبرال ها در محرم هجمه شدیدی به عزاداری ها و به مراسم تکایا، جمعیت ها، شور و هیجان ها و اطعام ها و خلاصه همه آن مظاهر خرد و کلان عزاداری وارد و شبهات فراوانی در این باره طرح می کنند که چرا مثلا این ها وقت و انرژی خود را صرف این امور می کنند. چرا با این هزینه ها نمی روند کاری برای یتیمان انجام دهند. البته وقتی ما وارد زندگی این افراد می شویم می بینیم حقیقتا دغدغه آن ها یتیم ها و محرومان نیستند یعنی اطعام و رسیدگی به زندگی یتیمان و محرومان جایی در زندگی این قبیل افراد ندارد اما در حقیقت می خواهند از این نوع حرف ها و موضع ها حربه ای علیه بزرگداشت نهضت امام حسین (ع) بسازند، این ها لاطائلاتی است که از حلقوم شیطان بیرون می آید و طبیعتا این افراد یا جاهل هستند و حقیقتا نمی دانند چه می گویند و معرفتی نسبت به ابعاد سخن خود ندارند یا این که وابسته به جریان معاند هستند و از جای دیگری خط و خطوط می گیرند و می بینید که این سو و آن سو کانال ها و شبکه هایی هم دارند و در سخن خود مشترک النطق هستند و وجه اشتراک سخنان این جریان، تخریب عزاداری ها و دل چرکین کردن افکار عمومی به بزرگداشت محرم است.
آیا فکر می کنید جامعه ما متاثر از تحرکات این جریان ها بوده است؟
حقیقت آن است که موافقان و دوستان شیعه و محبان اهل بیت علیهم السلام که بانی، برگزارکننده و رونق دهنده به جلسات عزا و روضه در تکایا، حسینیه ها و مساجد هستند اعتنایی به این قبیل شبهه افکنی ها ندارند و شاهد ما این است که سال به سال بر عزت، شکوه و شور مراسم های حسینی در ایران افزوده شده است.
اما امسال به نظر می رسد که ما شاهد یک رخداد بسیار نو و عجیب در این باره هستیم. تحلیل شما درباره صف بندی های فعلی و موضع در قبال برگزاری یا برگزار نشدن عزاداری های حسینی چیست؟
بله تفاوت امسال با سال ها و دهه های گذشته در این است که اختلاف امسال در بین متدینین و هیأت ها و اهل منبر است. برخی از متدینین و بزرگان هیأت می گویند امسال هم باید عزاداری ها برگزار شود و برخی دیگر بر این باور هستند که به خاطر شرایط حاکم امسال عزاداری ها نباید برگزار شود. مثلا واقعا سابقه ندارد که یک منبری بگوید عزاداری برای امام حسین (ع) نباشد. همه شیعیان هر سال انتظار می کشند که محرم از راه برسد و برای مولایشان اشک بریزند و نام او را صدا بزنند و بر سینه شان بکوبند. همه شیعیان دوست دارند این مراسم ها هر سال بهتر و پرشورتر برگزار شود و همچنان که اشاره شد در این سال ها نه تنها از شور مراسم های حسینی کاسته نشده بلکه بر جمعیت و حاضران در این مراسم ها افزوده شده است به ویژه شما در سال های اخیر می بینید که چقدر عزاداران حسینی زیاد شده است و شما سقاخانه ها و تکیه های کوچک پذیرایی از عزاداران را می بینید که با داربست ها در کار خیابان ها به صورت خودجوش برپا شده و به جمعیت شرکت کننده در عزای امام حسین (ع)، شیر و شربت و شیرینی می دهند جریانی که به این گستردگی در سال های قبل نبوده است و این طور می توان گفت و موضع گرفت که حرارت عشق به امام حسین (ع) آن قدر زیاد بوده که همه آن شبهات را به آتش کشیده و دود کرده و تحت الشعاع قرار داده است.
شما صف بندی های محل اشکال و قابل نقد وضعیت امسال در عزاداری امام حسین علیه السلام را چطور می بینید؟
به نظر می رسد امسال دو صف بندی داریم که هر دو درصدد ضربه به بزرگداشت محرم و عزاداری شیعه حقیقی هستند. صف اول کسانی هستند که به دنبال عزاداری هستند اما به نام عزاداری از امام حسین علیه السلام بد دفاع می کنند. کسانی که طوری برای امام حسین (ع) تبلیغ می کنند که از آن وهن عقل و شرع بیرون می آید کسانی که می گویند این حرف ها و این احتیاط ها چیست و ما کار خودمان را می کنیم و از کسی از جمله مراجع و متخصصان پزشکی و بهداشتی هم حرف شنوی نداریم. صف دوم هم تخریب کنندگان و هجمه کنندگان به عزاداری امام حسین علیه السلام هستند کانه آن ها دنبال بهانه ای می گشتند که این جراغ خاموش شود. آن ها هم قائل به این هستند که چون این ویروس همه گیر شده بنابراین کسی نباید و مطلقا حرف از عزاداری بزند.
و فکر می کنید جریان دیگری که بتواند در این شرایط هم آن محور منطق و احتیاط را داشته باشد و هم بر بزرگداشت حماسه امام حسین علیه السلام تاکید کند کجای این کار است؟
این جریان سوم همان جریان تشیع حقیقی است که در تاریخ توانسته است با درایت این چراغ خاموش نشدنی را از توفان ها عبور دهد و به ما برساند. امروز هم می توان مطابق با موازین و پروتکل های بهداشتی رفتار کرد و هم عزاداری امام حسین علیه السلام را تعطیل نکرد.
چگونه این امر میسر می شود؟
یک موقع است که ما در شرایط عادی قرار داریم و محدودیت های بهداشتی در این سطح وجود ندارد طبیعتا با فراغ بال برای حضرت اباعبدالله، عزاداری و سوگواری می کنیم یک موقع هم شرایط محدودکننده وجود دارد طبیعتا با لحاظ آن شرایط سوگواری می کنیم مثلا زمان عزاداری مان را محدود می کنیم. عزاداری مان به جای آن که در فضای بسته باشد در فضای باز صورت می گیرد یا اگر می خواهیم در فضای بسته عزاداری کنیم جمعیت به یک دوم یا یک سوم کاهش می یابد و عزاداران با فاصله ای که در پروتکل های بهداشتی بر آن تاکید شده عزاداری می کنند.
پایان پیام/187
منبع: شبستان
کلیدواژه: جریان سوم عزاداری محرم کرونا امام حسین علیه السلام امام حسین ع عزاداری ها مراسم ها سال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۰۳۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
شوک کرونا باعث گسترش دورکاری در اکثر کشورها شد. حال پس از گذر از این همهگیری، اندکی از حجم دورکاریها کم شده است؛ اما مزیتهای آن باعث شده است که تعادل جدیدی میان کار و زندگی ایجاد شود. مطالعات جدید نیز نشان میدهد، میتوان تعطیلات یا دورکاری نیروی کار را به نحوی تنظیم کرد که نه تنها اثر منفی در عملکرد اقتصادی نداشته باشد، بلکه باعث بهبود رفاه خانوارها شود.
به گزارش دنیای اقتصاد؛ یک مطالعه جدید از صندوق بینالمللی پول، اثرات کاهش زمان رفت و آمد بر افزایش رفاه را تایید کرده است. همچنین یک گزارش در اکونومیست نیز شکل جدید دورکاری در اقتصاد آمریکا را مورد بررسی قرار داده که باعث بهبود وضعیت زندگی افراد شده است.
در هفتههای اخیر، بحث تعطیلات دو روزه در ایران مطرح شده است که بسیاری از کارشناسان بر مزایای اجرایی شدن آن تاکید میکنند؛ بنابراین میتوان همسو با عصر جدید پساکرونا، در اقتصاد ایران نیز تعادل جدیدی میان کار و زندگی تعریف کرد.
یک پژوهش انجامشده توسط صندوق بینالمللی پول نشان داده است که کاهش ساعات رفتوآمد برای کار یکی از والدین میتواند اثری مثبت معادل ۱.۵ تا ۴.۵ درصد میزان مصارف خانوار برای آن خانواده داشته باشد. این پژوهش در زمانی که مباحثه در رابطه با ویکند دو روزه در کشور بالا گرفته است، میتواند دلالتهای مثبتی را در حمایت از این طرح داشته باشد. پژوهش صندوق بینالمللی پول اثر مثبت رفاهی انواع دورکاری را که میتواند رفتوآمد افراد را کاهش دهد، ارزیابی کرده است.
اثر کرونا بر کاهش زمان رفتوآمدهاهمهگیری کووید-۱۹ به روشهای بیسابقهای دنیای کار را تغییر داده است؛ بهطوری که کار از راه دور یا دورکاری بهعنوان یک نوع مهم کار در بازارهای کاری دنیا مورد توجه قرار گرفته است. با گسترش دورکاری، شیوه کار، مکان انجام کار و ساختار آن تغییر داده شده و هنجارهای سنتی در مورد زمان کار، رفتوآمد و تعادل بین کار و زندگی به چالش کشیده شده است.
توانایی دورکاری بهطور قابل توجهی زمان رفتوآمد را کاهش میدهد یا حتی بهطور کامل آن را حذف میکند، یک جزء تقریبا بزرگ از روز کاری که میتواند به فعالیتهای دیگر اختصاص یابد. این تغییر در الگوهای کار و رفتوآمد به تنهایی بر کارگران تاثیر نمیگذارد؛ اما میتواند تصمیمات کل خانواده را تغییر دهد.
دورکاری یکی از والدین میتواند بهطور قابل توجهی بر تخصیص زمان دیگری تاثیر بگذارد؛ میزان اثرگذاری این زمان ذخیرهشده بستگی به این دارد که زمان پسانداز شده، چگونه صرف میشود. با وجود مطالعات بسیاری که در مورد تغییرات در الگوهای کاری و تخصیص زمان به دلیل همهگیری انجام شده است، پویاییهای مرتبط بین همسران و پیامدهای رفاهی گستردهتر این پویاییها نسبتا ناشناخته باقی مانده است.
هدف پژوهش انجامشده توسط صندوق بینالمللی پول این بوده است که با تحلیل چگونگی تغییر تخصیص زمان در دوران پس از همهگیری، با در نظر گرفتن تغییرات بر اساس جنسیت و شغل افراد، به این حوزه مطالعاتی توسعهنیافته کمک کند.
در این پژوهش از دادههای نظرسنجی استفاده از زمان آمریکا (ATUS) استفاده شده است، یک نظرسنجی جامع که توسط اداره آمار کار ایالاتمتحده انجام شده است و نحوه تخصیص زمان افراد در ایالاتمتحده را در فعالیتهای مختلف ارزیابی میکند. دادههای ATUS نشان میدهد قبل از همهگیری تفاوتهای قابلتوجهی در تخصیص زمان بین مردان و زنان وجود دارد.
بهطور کلی مردان ساعتهای بیشتری کار میکنند و بیشتر از زنان در رفتوآمد هستند. پس از همهگیری، کاهش قابل توجهی در زمان رفتوآمد کارگران در مشاغل دورکار شناسایی شده است که به ۱.۷ ساعت در هفته برای مردان و ۱.۲ ساعت در هفته برای زنان میرسد. علاوه بر این، بررسیهای این پژوهش حاکی از کاهش بیش از یکساعت در هفته در ساعات کاری مردان است، با این حال تغییر قابل توجهی در ساعات کاری زنان مشاهده نمیشود.
نتایج پژوهش چه میگوید؟بررسیها نشان میدهد دستاوردهای رفاهی قابل توجهی با کاهش زمان رفتوآمد بهدست میآید و این دستاوردها برای خانوادههایی که کاهش بیشتری را تجربه میکنند، بیشتر است. هنگامی که حداقل یکی از همسران در یک شغل از راه دور کار میکند، سود کل رفاه از ۱.۵ تا ۴.۵ درصد در معادل مصرف متغیر است.
این سود مخصوصا برای زوجهایی که هر دو طرف در مشاغل دورکار، کار میکنند مشهود است؛ زیرا زن و شوهر هر دو از این تغییر سود میبرند. دومین سود بزرگ را زوجهایی در یافت میکنند که شوهر در شغلی از راه دور کار میکند و کمترین سود زمانی مشاهده میشود که زن در یک شغل دورکار مشغول شده است.
دلالتهای این پژوهش برای ایران چه میتواند باشد؟دورکاری بهعنوان یک گزینه کاری در بسیاری از محیطهای کاری ایران نیز در دوران همهگیری بهصورت گسترده اجرایی شد. کسبوکارهای فراوانی به صورت دورکار به پیشبرد اهداف خود پرداختند؛ با این حال، با پایان همهگیری و بازگشایی پس از آن، اغلب کسبوکارها به شیوه حضوری کار کردن بازگشتند.
بررسیهای این پژوهش نشان میدهد دورکاری در بسیاری از کسبوکارها میتواند مازاد رفاهی را برای کارکنان شرکتها ایجاد کند که بدون هزینه مشخص مالی برای کارفرماست. البته این مساله در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفته که دورکاری چه اثری بر بهرهوری کسبوکارها میگذارد، با این حال اثر رفاهی این شیوه کار و جذابیت آن برای نیروی کار اثبات شده است.
بهخصوص در شرایطی که رفتوآمد در شهرهای بزرگ هزینههای زیادی را چه به لحاظ زمانی و چه به لحاظ مالی بر افراد تحمیل میکند.
دلالت مهم دیگر این پژوهش را میتوان اهمیت کاهش رفتوآمدها و فراغت کارکنان از کار، با کاهش ساعت کاری دانست. مدتهاست در کشور ما، صحبتها در رابطه با ویکند یا آخر هفته دوروزه بالا گرفته است. به نظر میرسد دو روزه شدن تعطیلات آخر هفته، حتی اگر منجر به کاهش ساعات کاری نیروی کار نیز شود، اثر رفاهی مثبتی را برای جامعه خواهد داشت.
پژوهشهایی که در رابطه با اثر ویکند دوروزه بر میزان بهرهوری کسبوکارها انجام شده است، تاکید دارند که این شیوه از توزیع روزهای تعطیل اثر منفی بر بهرهوری کسبوکارها ندارد و چه بسا با تقویت وضعیت روحی نیروی کار، منجر به رشد بهرهوری کسبوکارها نیز بشود.