Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: اربعین حسینی نقش بسزایی در تداوم حماسه پرشور عاشورای حسینی داشته است بر همین اساس هر واقعه ای هرچند بزرگ و عظیم اگر از امتداد رسانه‌ای و تبلیغاتی برخوردار نباشد پس از مدت ها و سال ها از یادها نخواهد رفت.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، هرساله با فرارسیدن روز بیستم ماه صفر، موضوع «اربعین شهادت امام حسین علیه السلام»، «زیارت» و «نخستین زائران کربلا» مورد گفت و گوی محافل علمی و مذهبی قرار می گیرد؛ چرا که حادثه جانگداز عاشورا با «اربعین حسینی» پیوندی ناگسستنی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امید است یادکرد و بزرگداشت این مناسبت ها، زمینه رشد و تعالی امّت اسلامی را فراهم سازد.

گرچه نام کربلا و یاد عاشورای محرّم سال 61 هجری بعد از شهادت امام حسین علیه السلام و یارانش، مرزهای جغرافیایی و تاریخی را درنوردید؛ اما پیامبر خداصلی الله علیه وآله وسلم از همان هنگامه تولّد نواده معصومش حادثه عاشورا را برای امّت اسلامی بیان فرموده بود؛ لذا افرادی چون «جابر بن عبدالله انصاری» با آغاز سفر تاریخی امام حسین علیه السلام - از مدینه به مکّه و از آنجا به عراق - تحقّق این پیش گویی را مدّ نظر داشتند.

جابر و یارانش برای اعلام وفاداری به ساحت مقدّس نبوّت و امامت، انزجار از رژیم ستمگر اموی، اطلاع رسانی و تبلیغ آرمان های عاشورائیان و بیدار ساختن افکار عمومی، در فرصتی مناسب، اوّلین «کاروان زیارتی» را به حرکت درآوردند.

 

از آنجا که دفن سر مطهر در کربلا قطعا به دست مبارک امام سجاد (ع) انجام شد و ورود ایشان به همراه سرهای مطهر شهدا به کربلا نیز فقط در بیستم صفر بود و هیچ یک از مورخان شیعه و سنی قائل نشده اند که سرهای مطهر - مخصوصا سر مطهر امام حسین (ع) - به وسیله کسی غیر از امام سجاد (ع) دفن شده و یا این که امام سجاد (ع) در غیر بیستم صفر سال 61 برای دفن سرهای مقدس به کربلا آمده باشد، از این رو اعتراف و تصدیق به دفن سر مطهر امام حسین (ع) در کربلا توسط امام سجاد (ع) در روز بیستم صفر خود گواه و شاهدی است صادق و عالی بر آمدن اهل بیت (ع) در روز اربعین به کربلا. البته سید بن طاووس، می گوید شیخ طوسی معتقد است امام سجاد (ع) با اهل بیت (ع) در روز اربعین (بیستم صفر) وارد مدینه شدند (نه کربلا) و سید بن طاووس این نظر را بعید می شمرد از این جهت که چگونه ممکن است در مدت 40 روز به مدینه برسند؟  سید بن طاووس معتقد است مدت زمانی که برای رفتن قاصد ابن زیاد به شام، برای کسب تکلیف در باره اعلام پایان یافتن جنگ و انجام ماموریت محوله و کسب تکلیف از یزید در باره سرهای مطهر و اسیران، صرف شد با ورود اهل بیت در روز بیستم صفر به کربلا سازگار نیست.

 

بنابراین گزارش حجت الاسلام رمضان محمدی، مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به دلایل تاریخی اربعین حسینی علیه السلام در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: پس از واقعه عاشورا و کشته شدن جمعی از یاران امام حسین علیه السلام در روز یازدهم صفرآن سال حضرت زینب سلام الله علیها و جمعی از اهل بیت  به دشت کربلا بازگشتند تا پیکرهای  شهدا اورد جانباختگان را به خاک بسپارند.

 

 پس از این واقعه حضرت زینب سلام الله علیها و جمعی از خاندان اهل بیت را به عنوان  اسیر نزد عبیدالله بن زیاد ملعون بردند  و پس از ۱۰ روز و یک هفته ای که در شام سپری کردند دوباره به کربلا بازنشستگان البته در مدت زمان اسارت اهل بیت اختلاف بین علما وجود دارد و برخیر عقیده دارند که این مدت یک ماه به طول انجامیده و فرصتی برای اهل بیت وجود نداشته است  تا دوباره به سرزمین کربلا بازگرند. اما طبق اسناد تاریخی واقعیت این است که حداکثر بین ۱۰ تا ۱۲ روز خاندان اهل بیت پس از واقعه عاشورا در راه بودند پس از بازگشت اربعین حسینی علیه السلام واقع شده است.

 

در همین رابطه برخی از بزرگان همچون شهید مرتضی مطهری کتابی در خصوص واقعی اربعین حسینی علیه السلام دارند  وی در خصوص اصل واقعیت این روز تحقیقاتی انجام دادند.این اسناد نشان می‌دهد که واقعه ی اربعین در همان چهلمین روز شهادت اباعبدالله الحسین  علیه السلام  اتفاق افتاده است و اربعین دوم که برخی از مورخین عقیده دارند که در سال بعد از واقعه عاشورا اتفاق افتاده صحت ندارد.

 

طبق کتاب لواعج الاشجان فی مقتل الحسین(ع)  اثر مرحوم سید محسن سید عبدالکریم امین عاملی  برای آنکه ثابت کند اهل بیت در همان اولین سال، اربعین حسینی را پاس داشتند در سالیان دور به وسیله اشتر از شام به کربلا سفر میکند تا به همگان ثابت کند که می‌شود در ۱۲ روز این مسیر را طی نمود.

 

وی افزود:  طبق اسناد تاریخی مندرج است که شامی آن برخورد نامناسب و دور از شان اهل بیت داشتند و در همان دوران  اسیری اهل بیت علیه السلام پس از واقعی کربلا این موضوع به خوبی مشخص است این دشمنی از کینه خاندان اموی گرفته شده بود که حتی در زمان حیات پیامبر پیش از آنکه ایشان از  مکه به مدینه مهاجرت کنند اثبات شده بود. لذا از همین جریان است که معاویه در مقابل امیرالمومنین علی علیه السلام قد علم می‌کند و بنای بدی گذاشت و شجره ملعونه ای را  آبیاری نمود تا در سالیان بعد این دشمنی با اهل بیت عیان شود.

 

براساس اسناد تاریخی آل بنی امیه بنیانی طوری حکومت اسلامی را ترویج کردند که با سیره پیامبر صلی الله همخوانی نداشت برهمین اساس زمانی که اسرای کربلا به سرزمین شام رسیدند سخت ترین وقایع برای آنها به وقوع بپیوندد. پس از آنکه  اهل بیت علیه السلام برخی از بدن‌های مطهر شهدا را در همان ابتدا به خاک سپردند پس از یک هفته اسارت در شام دوباره به این منطقه بازگشتند تا ضمن به خاک سپردن جگرگوشه های شان اربعین حسینی را نیز پاس دارند و پس از تجدید عهد با اباعبدالله الحسین علیه السلام راهی مدینه شدند.برخلاف عقیده برخی از مورخان که دربرگزاری اربعین حسینی علیه السلام در همان سال اول کربلا تشکیک کرده‌اند این واقعه قابل اثبات و استناد است.

 

وی افزود: اربعین حسینی نقش بسزایی در تداوم حماسه پرشور عاشورای حسینی داشته است بر همین اساس هر واقعه ای هرچند بزرگ و عظیم اگر از امتداد رسانه‌ای و تبلیغاتی برخوردار نباشد پس از مدت ها و سال ها از یادها نخواهد رفت.

 

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد:  اگر این همه تاکید از سوی اهل بیت وجود دارد تا اربعین حسینی را پاس داشت  زیارت اربعین را قرائت کرد برای تداوم عظمت حماسه عاشوراست.اگر امام صادق علیه السلام و یا امام باقر علیه السلام تاکیدبر واقعه عاشورا دارند برای جلوگیری از فراموش شدن این حماسه بزرگ است.اربعین حسینی نیز به منزله پاسداشت واقعه ی بزرگ عاشورا است و اگر علما و فضلا و اهل بیت برای زیارت این روز تاکید دارند و گفته می‌شود تا زیارت روز اربعین خوانده شود برای پاسداشت واقعه ی بزرگ کربلاست.

 

وی افزود:‌از گذشته دور تاکنون اربعین نقش بسزایی در معرفی اهل بیت و ظلم خاندان اموی و دشمنان به امام حسین علیه السلام داشته است و طی چند سال اخیر شاهد پدیده فوق العاده و عجیبی از پیاده روی اربعین در کل جهان اسلام هستیم.با توجه به شرایط خاص امسال و شروع بیماری کرونا رهبر انقلاب تأکید دارند اگر نمی توانیم در پیاده روی اربعین حضور داشته باشیم در مکان هایی این روز بزرگ را یاد کنیم. پاسداشت روز  اربعین  جزء سیره مستمر علما بوده است  و باید آن را بزرگ دانست تا  از تحریف واقعه عاشورا جلوگیری شود.

 

مدیر گروه تاریخ پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عناون کرد:  پیاده روی اربعین ریشه در قرن سوم و چهارم دارد که سفارشهایی در این خصوص انجام شد و اولین بار معروف است که جابر در اربعین حسینی علیه السلام به زیارت  مزار این امام آمد  حرکت با پای پیاده به سوی مزار امام حسین علیه السلام از سوی امام سجاد علیه السلام و سایر اهل بیت سفارش شده است اما این واقعه در دوره‌های مختلف با فراز و نشیب هایی همراه بوده است به عنوان مثال در دوران حکومت حزب بعث عراق با  حضور صدام حسین  زیارت مزار امام حسین علیه السلام محدود و با مشکل همراه بود.حتی  در زمان متوکل که دست به اقدام منحوس تخریب مزار امام حسین علیه السلام زد زیارت اربعین و قبر ایشان متوقف نشد.

از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال ۶۱ هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (علیه السلام) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست.

گرامی داشت اربعین سالار شهیدان حضرت حسین بن علی (علیه السلام) در میان شیعیان آن حضرت از اهمیت و ارزش ویژه ای برخوردار است. از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران و مورخان شیعه و اهل سنت، مبنای تاریخی چنین بزرگداشتی، ورود اهل بیت به کربلا در اولین اربعین حسینی (سال ۶۱ هجری) و دفن سرهای مطهر شهیدان بویژه سر مقدس امام حسین (علیه السلام) در کنار پیکرهای مطهر آنهاست.

جمعی اندک از مورخان و صاحب نظران نیز بر این عقیده اند که نظریه یاد شده از اعتبار تاریخی لازم برخوردار نیست، بلکه مبنای بزرگداشت این روز ورود جابر و عطیه به کربلاست که می توان از طریق اسناد تاریخی این فریضه را ثابت کرد. به نظر می رسد روز اربعین روزی است که اهل بیت امام حسین(ع) از شام به قصد مدینه حرکت کرده اند . "لهوف " که جریان ورود اهل بیت امام حسین را در این روز به کربلا نقل کرده است.

 

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: زائران اربعین حسینی اربعین حسینی پیاده روی اربعین خبرگزاری شبستان اربعین حسینی علیه السلام امام حسین علیه السلام پیاده روی اربعین علیه السلام اسناد تاریخی واقعه عاشورا ورود اهل بیت امام حسین ع روز اربعین سرهای مطهر امام سجاد بیستم صفر دفن سر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۶۹۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گرفتاری‌های ما در چه چیزی ریشه دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یک حدیث از امام صادق علیه السلام است که حضرت می فرمایند «مَن اَصبَحَ و أَمسی وَالدُّنیا أَکبَرَ هَمِّهِ». کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش دنیا و پول و … بوده و به فکر نماز نباشد به سه تا مصیبت گرفتار می‌شود:

بیشتر بخوانید: رهبر انقلاب: حج امسال، حج برائت است

اول: «جعل الله الفقر بین عینیه»، خداوند فقر را مقابل دو چشمش می آورد.

دوم: قلبش پر از غم و غصه می شود.

سوم «شتّت عمله»، کارهایش پراکنده می شود. از این اداره به آن اداره. از این آسانسور به آن اسانسور. به هر دری که می زند نمی‌شود. ده سال است که اختلاف ملکی دارد. هنوز حل نشده. چرا ؟ چون به فکر دنیاست.

در ادامه امام صادق(ع) می‌فرمایند «مَن اَصبَحَ و أَمسی وَ الآخرة أَکبَرَ هَمِّهِ»، کسی که صبح و شام کند و بیشتر همتش آخرت باشد برنده است. مثل راننده تاکسی که اول ظهر کنار خیابان پارک می کند تا نماز اول وقت بخواند. با اینکه در آن ساعت اگر بخواهد مسافر ببرد. مسافر زیاد است و درآمدش هم زیاد است. اما با این حال تاکسی را نگه می‌دارد به مسجد می رود و نماز جماعتش را می خواند. بعد سوار می شود و مسافر می‌برد.

افرادی این چنین که مقید به نماز اول وقت هستند «جَعَلَ اللَّهُ الْغَنَاءَ فِی قَلْبِهِ» خداوند غنی و بی نیازی را در قلبشان قرار می‌دهد. یعنی چشمش سیر می‌شود.

همانند «اشیخ محمد حسین زاهد» که چیزی نداشت. اما هر وقت از او می پرسیدی حال شما چه طور است ؟ دو سه بار پشت سر هم می گفت: الحمدلله.

یک الحمدللهی می گفت مثل اینکه همه تهران برای اوست. حالا چیزی هم نداشت. دو اتاق اجاره کرده بود ماهی بیست تومان. گلیم هم زیر پایش بود.

مردم ریشه و علت گرفتاریشان را بفهمند. ریشه گرفتاری مردم این است که با خدا کاری ندارند.

منبع: بررسی گناهان کبیره در مواعظ ایت‌الله مجتهدی تهرانی، بوستان قرآن ،چاپ ششم ،1395 ، ص 44 و 45

منبع: ایسنا

انتهای پیام/



کد خبر: 1229865 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • گرفتاری‌های ما در چه چیزی ریشه دارد؟
  • زیرساخت‌های کافی برای سفر اربعین از خراسان شمالی تهیه شود
  • جریان آزادی‌خواهی غزه در اربعین پیش رو تجلی ممتازی خواهد یافت
  • ماجرای غزه اربعین سال ۱۴۰۳ را متفاوت و منحصر به‌فرد کرده است
  • حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) آذین‌بندی شد
  • خیرین برای آزادی زندانیان و «زائر اولی‌ها» اقدام کنند
  • اعزام رزمندگان گردان امام سجاد به سرزمین نور
  • تقویم نجومی امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نشست خبری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام
  • رویکرد جدید ارائه خدمات در شهرداری اصفهان/ تقویت خدمات‌دهی در ایام اربعین حسینی