رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی: امام حسین(ع) معیار تشخیص و میزان ایمان ماست/ در میان ائمه، هیچکدام به اندازه امام حسین(ع) ظرفیت اسوهسازی ایجاد نکرده اند/ به همین دلیل امام راحل بارها بر عنصر تاثیرگذاری محرم و صفر بر انقلاب اسلامی تاکید میکنند
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۴۵۳۰۴۵۵
به گزارش جماران؛ در سالروز ولادت سالار شهیدان و اعیاد شعبانیه مراسم جشن سوم شعبان در حسینیه جماران برگزار شد.
در این مراسم که با حضور معاونان، مدیران و کارمندان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) برگزار شد، رئیس موسسه در سخنانی با اشاره به اهمیت پاسداشت این روز مبارک گفت: امروز سوم شعبان، سالروز ولادت امام حسین(ع) است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر علی کمساری گفت: روایتی از امام صادق (ع) است که میفرمایند مَنْ أَرَادَ الله بِهِ الْخَیْرَ قَذَفَ فِی قَلْبِهِ حُبَّ الْحُسَیْن. اگر خدا خیری را برای کسی بخواهد، محبت امام حسین را در قلبش قرار میدهد. و در روایت دیگری از پیامبر اسلام آمده است که میفرماید: إنّ لِقَتلِ الحُسینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ اَبَداً شهادت امام حسین علیهالسلام یک داغ سوزانی است در دل مؤمنین که هرگز خاموش نمی شود. این بخش مهمی از سخن است؛ یعنی یکی از معیارهای اساسی سنجش ایمان محسوب می شود. ایمان با اسلام تفاوت دارد. ایمان یعنی همان ولایت اهل بیت، و اسلام یعنی شهادتین را به زبان آوردن است. ایمان مرحله کاملتر اسلام است و ما با ایمان سنجیده میشویم و با ایمان مورد تفضل قرار میگیریم. آنچه از ما خواسته میشود ایمان ماست. بنابراین یکی از اصلیترین معیارهای سنجش ایمان، محبت و علاقهمندی به امام حسین(ع) است.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) تصریح کرد: بزرگان هم میفرمایند اگر میخواهید ببینید چقدر ایمان در دلتان جاری است باید ببینید وقتی نام امام حسین(ع) و مصائب امام حسین(ع) را میشنوید چقدر دلتان میلرزد. به هر میزانی که دلتان لرزید و اشکتان جاری شد، و دچار غم شده اید به همان میزان ایمان شما کاملتر است. پس یکی از وجوه معیار بودن امام حسین (ع) از نظر بنده، با استناد به روایات و احادیث، معیار ایمانبودن امام حسین است.
حجت الاسلام والمسلمین کمساری به بخش دوم «معیار و ملاک امام حسین(ع)» اشاره کرد و گفت: معیار دوم که بسیار مهم است معیار «آزادگی» است. آزادگی فراتر از قید و بندهای دینی است. یعنی همان تعبیر امام حسین(ع) در روز عاشورا که فرمود: إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ دینٌ، وَکُنْتُمْ لا تَخافُونَ الْمَعادَ، فَکُونُوا أَحْراراً فِی دُنْیاکُمْ هذِهِ، وَارْجِعُوا إِلی أَحْسابِکُمْ إِنْ کُنْتُمْ عَرَباً کَما تَزْعُمُونَ اگر دین ندارید و به روز قیامت هم اعتقاد ندارید، آزاده باشید. این معیار یعنی «آزادگی و عزت» یکی از ویژگیهای مهم امام حسین(ع) است که در طول تاریخ جریانساز بوده است. هنگامی که در روز عاشورا جنگ به نقطه اوج رسید، و حضرت تمام یارانش را تقریبا از دست داد، جملاتی بر زبان جاری کرده اند که به تعبیر شهید مطهری در کتاب «حماسه حسینی» گویا از دهان حسین(ع) آتش بیرون میریخت که بسیار حماسی و پرشور است. حضرت(ع) خطاب به لشکریان عمر سعد میفرمایند: أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهاتَ مِنَّا الذِّلَّة این یعنی «معیار» به دست بشریت دادن است. فرمودند: اگر مخیر و مجبور به انتخاب یک «زندگی ذلتبار» و یا «مرگ باعزت» هستید، تن به ذلت ندهید. این یعنی معیار آزادگی. روح کلام آزادمردان جهان این است که زیر بار ظلم و زور و ستم نروید. تن به خفت ندادن یعنی آزادگی. امام حسین(ع) در این بخش معیار است. بسیاری به این وجه شخصیت امام حسین(ع) در بین مسلمانان و شیعیان استنادکردهاند و این وجه زندگی امام حسین را معیار می دانند. إنّی لَا أرَی المَوتَ إلاّ سَعادَةً وَ لَا الحَیاةَ مَعَ الظّالِمینَ إلاّبَرَماً؛ یعنی زندگی با پذیرش ظلم ذلت و مرگ با سربلندی عزت است. بنابراین یکی از وجوه «معیاربودن» امام حسین(ع) این است که الهامبخش و جریانساز است و همه آزادگان در طول تاریخ و برای همیشه از این معیار استفاده کرده و براساس این معیار راه خودشان را انتخاب میکنند.
رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) با اشاره به بخش سوم «معیار و ملاک امام حسین(ع)» تصریح کرد: معیار سوم تشخیص حق از باطل است. یکی از وجوه بارز شخصیتی امام حسین(ع) این است که سالار شهیدان «معیار تشخیص» حق از باطل است. دنیا، دنیای فتنهها و غبارآلودگیها و حیرتزدگیهاست. همه جریانات تاریخی به لحاظ فردی یا اجتماعی در برهههای مختلف دچار حیرت میشوند. یعنی تشخیص معیار حق از باطل توسط انسان غیر ممکن می شود؛ و جریانات سیاسی، حرکتها، نهضتها نمی دانند چگونه باید مسیر خود را انتخاب کنند. امام حسین(ع) یک ملاک و معیار برای تشخیص حق از باطل است. از لحظهای که امام(ع) تصمیم بر خروج گرفتند تا روز عاشورا، مرتب بر روی این معیار تأکید داشت. از نیمه رجب سال 60 هجری که معاویه به درک واصل شد، تا وقتی که امام حسین در 10 محرم 61 به شهادت رسید، بر این معیار مرتب تاکید می کرد. أ لاَ تَرَونَ أنَّ الحَقَّ لا یُعمَلُ بهِ ، و أنَّ الباطِلَ لا یُتَناهی عَنهُ . به حضرت گفتند چرا با این عده کم؟ فرمود مگر نمیدانید که به حق عمل نمیشود؟ مگر نمیدانید جامعه اسلامی به حق عمل نمیکند؟ من آمده ام تا این مسیر منحرف را مستقیم کنم.
کمساری افزود: این سه وجه برجسته در زندگی امام حسین(ع) از وجوهی مهم و اساسی است که هم شامل بخش فردی و هم شامل بخش «معیار و ایمان» و هم شامل بخش سیاسی می شود؛ که اتفاقا براساس آن نیز انقلاب اسلامی ما شکل گرفت.
کمساری در بخش پایانی سخنان خود گفت: به عقیده بنده در میان ائمه، هیچکدام به اندازه امام حسین(ع) ظرفیت اسوهسازی ایجاد نکرده اند. به بیان شیوا و منحصر بفرد مقام معظم رهبری که فرمودند اگر سیر زندگی 250 ساله ائمه، از مبعث تا غیبت صغری، را به عمر یک فرد تشبیه کنیم، به عقیده بنده هیچکدام به اندازه امام حسین(ع) ظرفیت معیارسازی، اسوهپردازی و الگوسازی ایجاد نکردهاند و به همین دلیل است که امام راحل بارها بر عنصر تاثیرگذاری محرم و صفر بر انقلاب اسلامی تاکید میکنند و می فرمایند: محرّم و صفر است که اسلام را نگه داشته است. فداکاری سید الشهدا- سلام الله علیه- است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است.
گفتنی است مراسم جشن سوم شعبان به همت معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) ظهر امروز در حسینیه جماران برگزار گردید. در این مراسم که همراه با برنامه های متنوع فرهنگی بوده از تلاش چند تن از همکاران که با سه دهه تلاش به مرز بازنشستگی رسیده اند، قدردانی بعمل آمد.
منبع: جماران
کلیدواژه: افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا امام حسین امام خمینی علی کمساری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افغانستان سهام عدالت لیگ برتر لیگ قهرمانان مقدماتی جام جهانی واردات خودرو ویروس کرونا موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی س میزان ایمان امام حسین ع حق از باطل ایمان ما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۴۵۳۰۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کسب رتبه پانزدهم دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره) در میان دانشگاههای ایران
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ در رتبهبندی تایمز، پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست دانشگاه های برتر آسیا را در سال ۲۰۲۴ میلادی منتشر کرد که در این رتبه بندی ۷۵ دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در میان بیش از ۷۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفتند که دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) در فهرست برترین های دانشگاه های آسیا در این رتبهبندی و رتبه ۱۵ در دانشگاه های ایران قرار دارد.
پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظامهای رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاههای آسیایی را در کنار رتبه بندیهای بین المللی خود انجام داد. روش شناسی این رتبه بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاهها است که از ۱۸ شاخص در قالب آموزش، تحقیق، انتقال دانش و چشم انداز بین المللی بهره جسته است. اما این شاخصها برای منعکسکردن ویژگیهای مؤسسات آسیایی مجدد تنظیم شدهاند. رتبه بندی سال ۲۰۲۴ شامل ۷۳۹ دانشگاه از ۳۱ منطقه است.
دانشگاه صنعتی شریف با رتبه =۵۶ در رتبه اول دانشگاههای ایرانی قرار گرفته است. تعداد دانشگاههای ایران در رتبه بندی آسیایی تایمز از تعداد ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۹، تعداد ۴۰ دانشگاه در سال ۲۰۲۰، تعداد ۴۷ دانشگاه در سال ۲۰۲۱، تعداد ۶۲ دانشگاه در سال ۲۰۲۲ و تعداد ۶۷ دانشگاه در سال ۲۰۲۳ به تعداد ۷۵ دانشگاه در سال ۲۰۲۴ رسیده است که رشد خوبی را نشان میدهد.
دانشگاه توکیو، که برترین مؤسسه ژاپن است، از رتبه هشتم به پنجم رسیده است که بالاترین جایگاه آن از سال ۲۰۱۵ است. در همین حال، مؤسسه برتر کره جنوبی، دانشگاه ملی سئول، از ۱۰ دانشگاه برتر فاصله گرفته و سه پله سقوط کرده و در رده چهاردهم قرار دارد. در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر، با ۳۳ دانشگاه برتری دارد و پس از آن کره جنوبی با ۱۶ دانشگاه قرار دارد. ژاپن با ۱۱۹ دانشگاه، پرتعدادترین دانشگاهها را در این رتبه بندی دارد و پس از آن هند با ۹۱ موسسه در رتبه بعدی قرار دارد. از سال گذشته در مجموع ۹۸ دانشگاه به این رتبه بندی پیوسته اند. این افزایش در کشورهای هند، ترکیه، ایران و پاکستان قابل مشاهده است.
۴۶
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903912